Słowniczek

Często używam tu pewnych zwrotów, czy słów, które dla niektórych mogą być niejasne. Postaram się wyjaśnić kilka z nich. Jeśli pojawią się jakieś wątpliwości to pytajcie – będę dopisywał!

Amstrad CPC – komputer 8-bitowy, mniej popularny w Polsce. Powstał nieco później niż Atari, ZX i C64. Procesor ma podobny do tego w ZX, gry wyglądają na nim też podobnie do tych z ZX’a. Ma za to fajną kolorową klawiaturę i wbudowany w nią magnetofon.

Atari XL/XE – komputer 8-bitowy, który okres swojej świetności miał w latach 80-tych XX wieku. To na niego powstała niemała część klasyki gier komputerowych. Było jego kilka modeli. Konkurencja dla Commodore 64.

Automaty – maszyny służące do grania, zwykle zawierające jedną grę, całą obsługę do niej (joystick, przyciski, kierownica), wszystko w postaci „szafy” z monitorem. Żeby grać zwykle trzeba było wrzucić monetę. W latach 80-tych XX wieku stały w wielu miejscach. To na nie powstawały pierwsze tytuły z klasyki gier komputerowych, które później były przenoszone na inne komputery.

AWSD – patrz: WSAD

BASIC – język programowania, bardzo popularny na 8-bitowcach; na Atari czy Commodore 64 był wbudowany, czyli miał go każdy. Wystarczyło włączyć i pisać swoje programy.

Commodore – (głównie C64, ale są też inne modele) komputer 8-bitowy, który okres swojej świetności miał w latach 80-tych XX wieku. To na niego powstała niemała część klasyki gier komputerowych. Konkurencja dla Atari XL/XE.

DOS – taki Windows dla ubogich, czyli system operacyjny, który był zupełnie normalny jeszcze przed 2000 rokiem. Nie było w nim okienek ani ikonek, a żeby coś zrobić, trzeba było pisać komendy z klawiatury.

Emulator – program emulujący (symulujący, udający) inny komputer niż ten, na którym został uruchomiony. Przykładowo emulator Atari XL/XE na PC to program udający komputer Atari, ale uruchomiony na PC. Emulator w pełni zachowuje się tak jak prawdziwy komputer i można na nim grać w te same gry, w które gra się na prawdziwym komputerze. Powstały już setki różnych emulatorów różnych komputerów 8-bitowych i 16-bitowych i wciąż powstają nowe. Emulatory nie dotyczą tylko komputerów. Emulować można wszystko, nawet stare rosyjskie gry elektroniczne.

Klasyka – różne są definicje gier, które można uznać za klasykę. Niektórzy mówią, że wystarczy by gra miała ponad 5 lat i już jest klasyką. Pozwolę sobie się z tym nie zgodzić, ponieważ dla mnie stara gra to nie to samo co klasyka. Na miano klasyki gra musi sobie zasłużyć. A to przychodzi nie tylko z czasem, ale też z dalszym rozwojem sytuacji. Jeśli gra była bardzo popularna, albo bardzo wyjątkowa, albo powstały jej kopie, klony, czy adaptacje, to można ją nazwać grą klasyczną.

Klon – gra bardzo zbliżona do innej gry, czasem niemal identyczna, czasem oparta wyraźnie na tych samych zasadach. Może mieć taki sam tytuł jak pierwowzór, podobny tytuł lub inny. Zwykle też powstał w podobnym okresie czasu, co pierwowzór (patrz też – Remake)

Magnetofon kasetowy, kaseta magnetofonowa – śmiejcie się! Ale dzisiejsze dzieciaki nie mają już pojęcia co to! Kaseta to taki dawny nośnik danych, coś jak płyta DVD, ale w formie pudełka z długim magnetycznym paskiem w środku, który przesuwał się przewijając z rolki na rolkę. Komputery z lat 80-tych ubiegłego wieku korzystały z tego do zapisu i odczytu danych. Magnetofon to urządzenie, które odczytywało (i nagrywało) te kasety. Ciekawostka – można było nagrywać na to też muzykę! 😉

Nerd – jeśli wciąż ekscytujesz się wszystkim, co związane z dawnymi grami i komputerami, to nim jesteś :). To taki rodzaj człowieka, który ma dziwne zainteresowania.

NES, Nintendo – 8-bitowa konsola produkowana przez japońską firmę Nintendo w latach 80-tych. U nas popularny był też jej klon o nazwie Pegasus, który robił to samo. Gry są dostępne na cartridge’ach, można podpiąć dwa gamepady. Skrót NES oznacza Nintendo Entertainment System.

Pascal – język programowania. Mniej popularny na 8-bitowcach, ale za to bardzo popularny na pozostałych (16-bit i wyżej) maszynach. Do dziś bardzo popularny, chociaż już pod postacią Object Pascal.

Pegasus – patrz: NES, Nintendo

Remake – gra, która została stworzona na wzór innej gry (starszej), zwykle przez innego autora niż oryginał. Remaki są dziś dość popularne, powstają ich setki, a niektóre bardziej znane gry doczekały się nawet kilku różnych remaków. Niektóre remaki są tak dobre, że potrafią przewyższyć grywalnością oryginał (ale to rzadkość!) (patrz też – Klon)

Schneider CPC – niemiecka odmiana Amstrada; patrz: Amstrad CPC

WASD – patrz: WSAD

WSAD (lub inna kombinacja tych 4 liter) – często stosowany w grach (raczej nowszych niż starszych) układ klawiszy W, A, S i D w kształcie takim, jak klawisze strzałek. Służy jako alternatywa do grania w grę zamiast strzałek, ale z lewej strony klawiatury.

ZX Spectrum – 8-bitowy komputer znany z lat 80-tych, często porównywany z kalkulatorem z uwagi na gumową klawiaturę. Miał dość mizerne możliwości graficzne i dźwiękowe, ale powstało na niego sporo gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.