Amidar – pierwowzór malowania kratek

Amidar - titleJuż dwukrotnie na tej stronie zdarzyło mi się napisać o kilku grach z różnych platform, które polegają na zamalowywaniu ekranu. Wszystkie z nich bardzo lubię i stąd ten temat, jednak wówczas nie wspomniałem o najważniejszej grze tego typu, która swoje źródła czerpała bardziej w Pac-Manie niż w Qix. Amidar, to pierwsza gra, powstała w 1981, w której gracz ma za zadanie zamalowanie wszystkich kratek przesuwając się po ich krawędziach.

Pisząc poprzedni artykuł nie spełniłem swojego obowiązku, ponieważ nie napisałem o klasyce klasyki, czyli o pierwszej grze, która rozpoczęła cały podgatunek takich gier. Amidar powstał na automaty, bardzo wcześnie, gdy rynek gier przeżywał ogromny rozwój i pojawiały się właśnie największe klasyki, jakie znamy. Stworzyli go ludzie z Konami, niewiele po tym, gdy powstał Pac-Man. Plansza gry to nic innego, jak korytarze Pac-Mana zamienione na linie, po których także trzeba przejść. Oczywiście są one w innym układzie, nie ma też tajnego przejścia na drugą stronę ekranu ani „domku” duszków. Ale tu także zbieramy kropki i zebranie wszystkich przeniesie nas do następnego etapu. Jednak podstawową zmianą w działaniu gry jest fakt, że zbierając kropki jakby „zamalowuje” się droga i tak można obrysować cały prostokąt, który zapełnia się kolorem. W ten sposób cel gry zmienił się z zebrania wszystkich kropek w zamalowanie wszystkich kratek. Technicznie gra polega jednak wciąż na tym samym, co Pac-Man.

Kolejnym rozszerzeniem zasad gry stały się etapy bonusowe, w których pojawia się kilka dróg i należy wybrać jedną by dotrzeć do bonusa. Zasada jest prosta – postać przechodząca przez drogi zawsze musi skręcić w bok i kieruje się wciąż w dół. Na tej samej zasadzie poruszają się wrogowie gracza! I nie jest to przypadek, gdyż te zasady mają swoje źródła w japońskiej grze Amidakuji. Stąd też baza tytułu gry Amidar. Kolejny etap gry daje nowe zmiany, gdyż małpa zmienia się w wałek do malowania i nieco zmieniają się reguły. Zamalować kratkę da się tylko w pobliżu innej zamalowanej kratki, co daje graczowi mniejszą swobodę, ale nowe wyzwania. Dla mnie bomba. Takich pomysłów można tu mnożyć, jednak niestety w pierwotnym Amidar wiele więcej nie zobaczymy. Później gra robi się już tylko coraz trudniejsza, choć od początku do łatwych nie należy.

Amidar na Atari 2600

Amidar na Atari 2600

W podobnym czasie, co wersja na automaty, wydano tę grę również na konsolę Atari 2600. Ma ona o wiele prostszą grafikę, jednak zasady te same. Niestety nie powstał już port na komputery Atari, czy młodszego brata A2600, czyli Atari 5200. A szkoda, bo te komputery spokojnie sobie z tym mogły poradzić, co udowodniono w takich grach, jak Omidor, czy Jeepers Creepers, które ani trochę nie ustępują świetności Amidar’a.

Tym sposobem powstała cała gałąź gier, których dalsze wersje, klony i inspiracje zobaczymy w kolejnych latach jeszcze nieraz, i to prawie na wszystkich możliwych platformach. Gdzieś w tym wszystkim pojawia się Qix i Xonix, które niezupełnie wiążą się z Amidar’em, choć jednak mają trochę wspólnego. Dalsze losy opisałem (trochę wybiórczo) we wcześniejszych artykułach. Jeśli ich nie czytaliście, to polecam jako uzupełnienie powyższego tekstu:

Zakreślanki – murarz na ekranie, czyli Qix, Omidor i spółka

Jeepers Creepers – lepszy Omidor

A na deser niedługie video z Amidar. Zwrócicie pewnie uwagę, że widnieje tu rok 1982. To pewnie nieco nowsza wersja tej gry, jednak pierwsza powstała już w 1981.

Przeczytaj też:

Galaxian – kosmiczna klasyka

W dzisiejszych czasach liczba kosmicznych strzelanek jest tak ogromna, że nikt nie widział wszystkich, które są. Chociaż niejedną z nich lubiłem i chętnie grałem, to jednak pierwowzór zawsze będzie niezastąpiony.

Defender – kosmiczna zadyma dla prawdziwych twardzieli (cz. 1 z 3)

Dziś przyszło mi się zmierzyć z prawdziwą klasyką klasyki. Klasyką przez wielkie K! Przymierzałem się do tego tematu już 2 lata temu, ale tymczasowo odpuściłem. Ostatnio, w artykule o Reptonie, zobowiązałem się jednak, że napiszę i słowa dotrzymam. Temat Defendera … Czytaj dalej

Shamus. Robot w kapeluszu.

W przyszłym roku wypada 35 rocznica powstania małej gry z dużym potencjałem. To dobra okazja, by o niej napisać. Shamus. Powstał w 1982 roku i bazując na założeniach gry Berzerk, sam stał się hitem i klasyką.

O GadZombiE

Zajrzyj na stronę "O mnie i o stronie".
Tagi , , , , , , , .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.